Vantaan kouluampuminen järkyttää

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander
Uutinen julkaistu: 02.04.2024

Vantaalla on tapahtunut kouluampuminen. Viertolan koulun Jokirannan toimipisteen oppilas kuoli ampumisessa. Hän oli kuudennella luokalla.

Poliisi epäilee, että 12-vuotias koululainen ampui luokkatovereitaan aseella. Kouluampuminen tapahtui tiistaiaamuna 2. huhtikuuta. Poliisi sai hälytyksen Vantaan Viertolan koululle noin kello yhdeksältä aamulla.

Kouluammuskelussa kuoli yksi oppilas. Hän oli koulun kuudennella luokalla. Lisäksi kaksi lasta haavoittui vakavasti. Lapset ovat hoidossa Husin Uudessa lastensairaalassa.

Poliisi epäilee, että tekijä on 12-vuotias koululainen. Hänet otettiin kiinni Helsingin Siltamäessä noin kello 10 aamulla. Hän on myöntänyt kuulusteluissa alustavasti, että hän ampui koulussa. Kouluampumisesta ei epäillä muita koululaisia. Poliisi tutkii tapahtumia murhana ja murhan yrityksenä.

Poliisi sanoo, että ampujalla oli luvallinen käsiase. Ase kuuluu ampujan sukulaiselle.

Uhrit ja ampuja ovat 12-vuotiaita. Koululaiset olivat samalla luokalla.

Pääministeri Petteri Orpo sanoi tiistaina, että kouluampuminen tutkitaan perusteellisesti. Tapaus on Orpon mukaan järkyttävä. Pääministeri esitti osanottonsa kuolleen lapsen perheelle ja läheisille.

Kuvassa ovat sisäministeri Mari Rantanen (vasemmalla), pääministeri Petteri Orpo ja opetusministeri Anna-Maja Henriksson. Ministerit pitivät tiedotustilaisuuden tiistaina iltapäivällä Vantaan kouluampumisen takia. Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)