Viisi miestä vangittiin terroriteon suunnittelusta

Teksti: Teksti Markku Juusola, lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 09.12.2021

Viisi miestä vangittu, koska poliisi epäilee, että he ovat suunnitelleet terroritekoa. Miehet asuvat Kankaanpäässä. He edustavat äärioikeistolaista ajattelua.

Poliisi ei kerro, onko terroritekoa suunniteltu tiettyyn kohteeseen. Tämä on ensimmäinen kerta Suomessa, kun poliisi tutkii äärioikeiston terrorismirikosta.

Miehet edustavat äärioikeistolaisuutta, missä muu yhteiskunta nähdään vihollisena. He pyrkivät romauttaa yhteiskunnan väkivaltaisesti muun muassa terrori-iskuilla.

Kyseessä on kansainvälinen aate eli ideologia, joka leviää tietoverkossa. Aatteen kannattajat ihailevat verkossa niitä äärioikeistolaisia, jotka ovat tehneet terrori-iskuja. Näin kertoo miesten ajattelusta suojelupoliisin erikoistutkija Eero Pietilä.

Poliisi on tutkinut miesten toimintaa kahden vuoden ajan. Poliisi löysi miesten asunnoista aseita, aseiden panoksia ja räjähteitä.

Suojelupoliisi sanoo, että terrori-iskujen uhka Suomessa ei ole kasvanut.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)