Vihreät voitti eniten eurovaaleissa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 27.05.2019

Suomessa vihreät voitti eurovaaleissa eniten. Kokoomus on silti suurin puolue. SDP:n Eero Heinäluoma oli suosituin ehdokas. Muualla Euroopassa vihreät ja uudet oikeistopuolueet voittivat.

Sunnuntaina Euroopan unionin maissa pidettiin Euroopan parlamentin vaalit. Eurooppalaiset valitsivat parlamenttiin 751 edustajaa.

Suomesta valittiin 13 edustajaa. Kokoomus sai parlamenttiin kolme edustajaa, vihreät, SDP, keskusta ja perussuomalaiset saivat kukin kaksi edustajaa. Vasemmistoliitto ja RKP saivat kumpikin yhden edustajan.

Suomessa vihreät kasvatti eniten suosiotaan. Vihreät sai toiseksi eniten ääniä kokoomuksen jälkeen.

Suomessa eniten ääniä sai SDP:n Eero Heinäluoma. Häntä äänesti melkein 130 000 suomalaista. Myös vihreiden Ville Niinistö menestyi hyvin. Hän sai 111 000 ääntä. Suosituin perussuomalainen oli Laura Huhtasaari. Hän sai 92 000 ääntä. Vihreiden Heidi Hautala sai melkein 90 000 ääntä.

Ennen vaaleja ennustettiin, että äärioikeiston uudet puolueet menestyvät vaaleissa. Äärioikeiston puolueet vastustavat maahanmuuttoa. Ne haluavat vähentää Euroopan unionin valtaa. Äärioikeiston puolueet eivät kuitenkaan menestyneet niin hyvin kuin ennustettiin. Italiassa, Ranskassa ja Britanniassa ne nousivat suurimmiksi puolueiksi.

Vihreät ja muut ympäristöpuolueet menestyivät hyvin eri puolilla Eurooppaa. Ilmastonmuutos huolestuttaa monia äänestäjiä. He äänestivät vihreitä.

Euroopan parlamentin vaalit eivät kiinnosta ihmisiä yhtä paljon kuin eduskunta- tai presidentinvaalit. Vain vähän yli puolet eurooppalaisista käytti äänioikeuttaan. Suomessa äänesti 42 prosenttia äänioikeutetuista.

Lähteet Yle, Helsingin Sanomat

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Vihreät voitti eniten eurovaaleissa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste