Verkkopankkeihin hyökättiin

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 14.01.2015

Monilla Suomen verkkopankeilla oli ongelmia vuoden alussa. Ongelmat johtuivat verkkohyökkäyksistä.

Hyökkäykset toteutettiin siten, että valtava määrä tietokoneita oli yhteydessä verkkopankkiin yhtä aikaa. Tästä seurasi niin suuri kuormitus, että verkkopankit eivät toimineet kunnolla.

OP-Pohjolan verkkopankkiin kohdistui verkkohyökkäys uudenvuoden aattona. Se kesti useita päiviä.

Hyökkäyksen takia asiakkaiden oli vaikea maksaa laskuja verkossa. Pankkikortilla maksamisessakin oli ongelmia. Myös Handelsbanken ja Nordea olivat hyökkäyksien kohteina.

Vielä ei tiedetä, ketkä tekivät hyökkäyksen. He saattoivat olla nuoria hakkereita, jotka haluavat huomiota. Toisaalta he saattoivat olla rikollisia, jotka testaavat pankkien turvallisuutta.

Lähteet: HS, Hufvudstadsbladet, Yle

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste