Valtiolla on edessä iso säästökuuri

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.03.2015

Valtion pitää vähentää menojaan lähivuosina. Säästöjen määrästä on nyt käynnissä kiivas keskustelu.

Valtiovarainministeriön ylimmät virkamiehet esittivät viime viikolla, että valtion ja kuntien menoista pitää leikata kuusi miljardia euroa seuraavan neljän vuoden aikana. Valtion osuus on neljä miljardia.

SDP:n puheenjohtaja ja valtiovarainministeri Antti Rinne sanoi, että noin suuria säästöjä ei voi tehdä näin nopeasti. Muutkin puolueet ehdottavat pienempiä leikkauksia.

Luultavasti seuraava hallitus leikkaa vähän kaikista menoista. Neljä miljardia euroa on nimittäin iso kasa rahaa. Jos se säästetään yhtäkkiä, pitäisi lopettaa kaikki yliopistot vuodeksi. Jos armeija ja poliisilaitos lopetetaan vuodeksi, ei kerry ihan neljää miljardia. Jos työttömyysturva ja teiden rakentaminen lopetetaan vuodeksi, säästyy neljä miljardia.

Taloustieteen professori Pertti Haaparanta ehdotti leikkausten sijaan elvytystä. Elvytys tarkoittaa, että valtio ottaa velkaa. Tällä rahalla valtio rakentaa ja korjaa taloja, junaratoja tai teitä tai tukee tutkimusta ja uusia yrityksiä. Näin syntyy lisää työpaikkoja ja valtiolle lisää verotuloja. Talous elpyy.

Elvytyksen vastustajien mielestä valtiolla on jo liikaa velkaa. Talous pitää saada kasvuun muilla keinoilla. Keskustelu jatkuu vilkkaana, kun vaalit lähestyvät.

Lähteet HS, Yle, STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)