Tämän lisäksi valtio takaa yritysten velkoja.
Energia-alan yritykset ovat suurissa vaikeuksissa, koska sähkön hinta on noussut erittäin paljon. Energia-alan yrityksillä pitää olla nyt käytössä paljon enemmän rahaa kuin vuosi sitten. Yritysten täytyy maksaa suuria vakuuksia tulevista sähkötoimituksista. Ilman tukea monia yrityksiä uhkaa konkurssi eli vararikko, jolloin yritykset joutuisivat lopettamaan toimintansa.
Suomen valtio antaa energia-alan yrityksile tukipaketin, jonka arvo on 10 miljardia euroa. Valtio haluaa varmistaa tukipaketilla sen, että Suomessa riittää sähköä myös ensi talvena. Valtio toivoo, että valtava tukipaketti estää sen, että sähkön hinta nousee kalliiksi.
Valtiovarainministeri Annika Saarikko sanoo, että valtio ottaa lisää velkaa 19 miljardia euroa. Ennen energia-alan yritysten tukipakettia valtio aikoi ottaa velkaa noin yhdeksän miljardia euroa.
Tukipaketti vaatii vielä eduskunnan hyväksymisen. Eduskunta aloitti tänään syyskautensa. Eduskunta alkoi tänään käsitellä myös energia-alan tukipakettia.
Saksa hyväksyi suuren tukipaketin
Myös Saksan hallitus on hyväksynyt suuren tukipaketin, joka annetaan energia-alalle. Saksan hallitus hyväksyi paketin, koska Euroopassa on vaikea energiakriisi.
Saksan tukipaketin arvo on 65 miljardia euroa. Saksan hallitus tukee myös kotitalouksia. Eläkeläiset saavat 300 euroa energiakuluihin ja opiskelijat 200 euroa. Asumistukea saavat saksalaiset saavat tukea lämmityskuluihin.
