Valtio tukee energia-alaa 10 miljardilla eurolla

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 06.09.2022

Suomen valtio tukee sähköfirmoja, jotka ovat vaikeuksissa. Hallitus päätti viime viikonloppuna, että valtio lainaa rahaa energia-alan yrityksille.

Tämän lisäksi valtio takaa yritysten velkoja.

Energia-alan yritykset ovat suurissa vaikeuksissa, koska sähkön hinta on noussut erittäin paljon. Energia-alan yrityksillä pitää olla nyt käytössä paljon enemmän rahaa kuin vuosi sitten. Yritysten täytyy maksaa suuria vakuuksia tulevista sähkötoimituksista. Ilman tukea monia yrityksiä uhkaa konkurssi eli vararikko, jolloin yritykset joutuisivat lopettamaan toimintansa.

Suomen valtio antaa energia-alan yrityksile tukipaketin, jonka arvo on 10 miljardia euroa. Valtio haluaa varmistaa tukipaketilla sen, että Suomessa riittää sähköä myös ensi talvena. Valtio toivoo, että valtava tukipaketti estää sen, että sähkön hinta nousee kalliiksi.

Valtiovarainministeri Annika Saarikko sanoo, että valtio ottaa lisää velkaa 19 miljardia euroa. Ennen energia-alan yritysten tukipakettia valtio aikoi ottaa velkaa noin yhdeksän miljardia euroa.

Tukipaketti vaatii vielä eduskunnan hyväksymisen. Eduskunta aloitti tänään syyskautensa. Eduskunta alkoi tänään käsitellä myös energia-alan tukipakettia.

Saksa hyväksyi suuren tukipaketin

Myös Saksan hallitus on hyväksynyt suuren tukipaketin, joka annetaan energia-alalle. Saksan hallitus hyväksyi paketin, koska Euroopassa on vaikea energiakriisi.

Saksan tukipaketin arvo on 65 miljardia euroa. Saksan hallitus tukee myös kotitalouksia. Eläkeläiset saavat 300 euroa energiakuluihin ja opiskelijat 200 euroa. Asumistukea saavat saksalaiset saavat tukea lämmityskuluihin.

Hallitus kertoi viime sunnuntaina tuesta, jota valtio antaa energia-alalle. Kuvassa ovat elinkeinoministeri Mika Lintilä (vasemmalla), pääministeri Sanna Marin ja valtiovarainministeri Annika Saarikko. Ministerit kuvattiin Valtioneuvoston linnassa Helsingissä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste