Valtio ostaa Talvivaaran kaivoksen

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.08.2015

Valtio on ostanut Talvivaaran ongelmakaivoksen. Entisiä johtajia syytetään ympäristörikoksista.

Talvivaaran kaivoksen jätevedet  pilasivat vesistöä laajalla alueella Kainuussa. Nyt kaivoksen entiset johtajat on haastettu oikeuteen. Kaivos ajautui konkurssiin viime vuoden lopussa. Suomen valtio ostaa Talvivaaran kaivoksen. Työt kaivoksella alkavat tänä syksynä. Kaivos halutaan käynnistää mahdollisimman nopeasti uudelleen, jotta ympäristöä ei tuhoutuisi enempää. Kaivokselle palkataan myös lisää työntekijöitä.

Talvivaaran johtajat myönsivät oikeudessa, että  kaivos aiheutti tuhoa ympäristölle. Heidän mukaansa jätevesiä käsiteltiin kaivoksessa kuitenkin viranomaisten luvalla.

Syyttäjän mukaan tämä ei pidä paikkaansa, sillä haitallisia aineita joutui vesistöön paljon enemmän kuin luvassa sallittiin. Syyttäjä vaatii johtajille kovia rangaistuksia.

Kuuntele juttu

Yksi kommentti artikkeliin ”Valtio ostaa Talvivaaran kaivoksen”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste