Uusi vesiliikenteen laki

Teksti: Betty Marschan
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.05.2020

Suomessa on 1,2 miljoona vapaa-ajan venettä. Uusi vesiliikennelaki tekee vesiliikenteestä turvallisempaa.

Uuden lain mukaan veneen päällikön täytyy varmistaa, että vene on ehjä ja turvallinen. Hänen täytyy varmistaa myös, että veneessä on tarpeeksi pelastusliivejä. Päällikkö on henkilö, joka ohjaa venettä tai omistaa veneen.

Vanha vesiliikenteen laki on yli 25 vuotta vanha. Uuden lain avulla halutaan vähentää onnettomuuksia.

Uuden lain mukaan myös veneilijät voivat saada sakkoja samalla tavalla kuin autoilijat. Pienien rikkeiden sakko on 40–120 euroa. Uusi vesiliikennelaki tulee voimaan 1. kesäkuuta.

Lähteet Traficom, HBL

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste