Uudet perunat tulevat taas

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 17.06.2019

Suomalaiset uudet perunat ovat kaupoissa. Varsinainen uusien perunoiden kausi alkaa juhannusviikolla.

Uudet perunat kypsyvät Etelä-Suomessa jo kesäkuun alkupuolella. Pohjois-Suomessa uudet perunat kypsyvät juhannuksen tienoilla.

Ensimmäiset uuden sadon perunat nostetaan maasta perinteisesti Turun saaristossa.

Uusi peruna eli varhaisperuna kypsyy varhain kesällä. Uusi peruna nostetaan maasta jo alkukesästä. Uusi peruna on perinteinen suomalainen kesäherkku. Uusi peruna nautitaan usein kalan, tillin ja voikastikkeen kera.

 

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste