
Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi vieraili keskiviikkona Suomessa. Vierailu oli harvinainen. Presidentti Zelenskyi on poistunut Ukrainasta vain neljä kertaa sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuussa 2022. Zelenskyi vieraili ensimmäistä kertaa Suomessa. Niinistö ja Zelenskyi tapasivat viimeksi Ukrainassa tammikuussa.
Zelenskyin vierailusta ei kerrottu etukäteen julkisuudessa. Syynä on se, että näin varmistetaan presidentti Zelenskyin turvallisuus.
Volodymyr Zelenskyi vieraili Suomessa, koska Suomi ja Ukraina ovat kumppaneita. Suomi on tukenut Ukrainaa sodassa. Presidentti Sauli Niinistö sanoi keskiviikkona, että Suomi jatkaa Ukrainan tukemista. Niinistön mukaan on tärkeää, että sota päättyy ja saadaan aikaan rauha. Niinistö kuitenkin korosti, että rauhan täytyy olla oikeudenmukainen Ukrainalle.
Presidentti Zelenskyi kertoi Suomessa, että tämä vuosi on ratkaiseva sodan kannalta. Ukraina valmistautuu suureen hyökkäykseen Venäjää vastaan. Ukraina haluaa valloittaa takaisin alueet, jotka Venäjä otti Ukrainalta. Ukraina tarvitsee paljon apua ja tukea, jotta se pystyy puolustautumaan Venäjää vastaan.
Presidentti Zelenskyi tapasi Helsingissä myös Pohjoismaiden pääministerit. Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin pääministerit osallistuivat Suomessa Pohjoismaiden ja Ukrainan huippukokoukseen.
Volodymyr Zelenskyin matka jatkui keskiviikkoiltana Alankomaihin. Zelenskyi pitää torstaina Haagissa puheen. Zelenskyi vierailee Haagissa myös kansainvälisessä rikostuomioistuimessa eli ICC:ssa. ICC antoi pidätysmääräyksen Venäjän presidentistä Vladimir Putinista maaliskuussa.
