Uhkaavia jääpatoja Pyhäjoella

Teksti: Leealaura Leskelä
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 23.04.2013

Pyhäjoen tulvat Pohjois- Pohjanmaalla aiheuttivat huolta viikonlopun aikana.

Valtava jääpato lähti sunnuntaina liikkeelle joen yläjuoksulla ja uhkasi asutusta Pyhäjoen keskustassa.

Tulvavesi oli noussut jo edellisenä päivänä sisään moniin taloihin.

Pelastuslaitos antoi tulvatilanteesta hätävaroituksen sunnuntaina, kun vedenpinta joessa nousi vaarallisesti. Tulva-alueelta evakuoitiin eli siirrettiin turvaan 30 ihmistä. Kaksi kilometriä pitkä jääpato pysähtyi lopulta saareen ennen Pyhäjoen keskustaa.

Hätävaroitus peruttiin sunnuntai-iltana. Pelastusviranomaiset antoivat tulva-alueen asukkaille luvan palata koteihinsa.

– Nyt emme enää odota yhtä pahaa tilannetta kuin viikonloppuna. Pelastusviranomaiset seuraavat kuitenkin edelleen tulvatilannetta. Alueella on edelleen jääpatojen vaara, sanoo vesihallintojohtaja Kai Kaatra maa- ja metsätalousministeriöstä.

Etelä-Pohjanmaalla pahin jääpatojen vaara alkaa olla ohi, vaikka vesi on vielä monissa paikoissa korkealla.

Etelä-Suomessa tulvahuippu on jo ohitettu. Esimerkiksi Vantaajoessa vedenpinta on jo alkanut laskea.

– On hyvin harvinaista, että vesi nousee näin korkealle. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että tällaiset ääri-ilmiöt ovat yleistyneet, Kai Kaatra kertoo.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste