Tytöt menestyvät ylioppilaskokeissa paremmin kuin pojat

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 01.06.2018

Tytöt saavat parempia arvosanoja ylioppilaskokeissa kuin pojat. Tytöt ovat melkein kaikissa aineissa parempia.

Yle Uutiset vertasi tyttöjen ja poikien arvosanoja tämän kevään ylioppilaskokeissa. Tytöt menestyivät kirjoituksissa paremmin.

Tytöt olivat selvästi parempia terveystiedossa ja psykologiassa. Tytöt menestyivät myös fysiikassa poikia paremmin, vaikka tytöt kirjoittivat fysiikan paljon harvemmin kuin pojat.

Pojat olivat tyttöjä parempia englannissa, kemiassa, pitkässä matematiikassa ja pitkässä venäjässä.

Tänä keväänä valmistuu 26 809 uutta ylioppilasta. Kevään ylioppilaskirjoituksiin osallistui yli 40 000 ihmistä.

Lauantaina 2. kesäkuuta juhlivat uusien ylioppilaiden lisäksi myös peruskoulusta ja aammattikoulusta valmistuneet nuoret. Peruskoulun päättötodistuksen saa 58 600 oppilasta. Ammatillisen tutkintotodistuksen saa 76 200 opiskelijaa.

(Muokattu 1.6.2018.)

Lähde Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)