Työttömyys kasvaa edelleen

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, HS
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 03.11.2015

Suomen työllisyystilanne on synkkä. Työttömiä on melkein 10 prosenttia suomalaisista. Työttömien työnhakijoiden määrä kasvaa.

Pian työttömiä on ennätysmäärä. Työttömiä oli lokakuussa 355 000 henkilöä. Ensi vuonna heitä on jo 370 000.

Työministeriö arvioi, että Suomen työllisyystilanne huononee ensi vuonna. Se johtuu osittain siitä, että työllisyystilanne on huonontunut myös palvelualoilla viime aikoina. Aikaisemmin niillä riitti työpaikkoja. Yhä useampi työtön on pitkäaikaistyötön eli työntekijä, joka on ollut pitkään työttömänä. Tänä vuonna heitä on 110 000.  Aikaisemmin pitkäaikaistyöttömät olivat lähinnä ikääntyneitä ja nuoria, jotka olivat vasta valmistuneet ammattiin.  Nyt  pitkäaikaistyöttömänä on kaikenikäisiä suomalaisia.

Vaikka työttömien määrä on kasvussa, on myös työpaikkoja tarjolla. Kesällä avoimien työpaikkojen määrä jopa kasvoi. Avoimiin työpaikkoihin ei ole sopivia työntekijöitä, vaikka työttömiä on paljon.

Tutkimusjohtaja Heikki Räisänen työministeriöstä on huolissaan työttömyyden kasvusta.

– Kun osaaminen vanhenee, työntekijällä ei ole enää käyttöä työmarkkinoilla, Räisänen sanoo Helsingin Sanomissa.

TE-toimistot eli työ- ja elinkeinotoimistot auttavat työttömiä löytämään työtä. Työministeri Jari Lindström sanoo, että TE-toimistot parantavat työnhakua lisäämällä digitalisaatiota.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)