Työ rasittaa yhä enemmän

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.03.2019

Yhä useampi työntekijä jää sairauslomalle tai lähtee eläkkeelle mielenterveyden ongelmien takia.

Monet tilastot kertovat, että suomalaisten mielenterveyden ongelmat varsinkin työssä kasvavat. Masennus on yleisin syy sille, että työntekijä jää eläkkeelle työkyvyttömyyden takia. Mielenterveyden ongelmat ovat yhä useammin sairauslomien syy. Työntekijät jäävät sairauslomille masennuksen, ahdistuksen ja unettomuuden takia.

Ilmiön voi selittää monella tavalla. Taloudella menee nyt hyvin. Työttömät saavat töitä, mutta heistä kaikki eivät kestä kovaa työtahtia.

Työelämä muuttuu koko ajan. Nyt työntekijöiltä vaaditaan oma-aloitteisuutta ja monipuolista osaamista. Samalla pitää säästää kaikesta

– Siinä mielessä en yhtään ihmettele tätä kehitystä, sanoo Kelan tutkija Jenni Blomgren Ylen haastattelussa.

Asiantuntijat sanovat, että ongelmat helpottuvat, jos potilaaat pääsevät ajoissa keskustelemaan terapeuttien kanssa. Terapeuteista on nyt kova pula.

Lähde Yle

3 kommenttia artikkeliin ”Työ rasittaa yhä enemmän”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)