Tuulivoiman tuotannon ennätys

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, Taloussanomat, Tuulivoimayhdistys
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.02.2023

Suomessa on tehty uusi tuulivoiman tuotantoennätys. Edellinen ennätys tehtiin viime vuoden lokakuussa.

Tuulivoima tuotti sähköä tammikuussa 1 900 gigawattituntia. Se on noin kolmanneksen enemmän kuin lokakuussa, jolloin tehtiin edellinen ennätys.

Uuteen ennätykseen vaikuttivat tuulinen ja leuto sää ja tuulivoimaloiden määrä. Suomeen on rakennettu paljon uusia tuulivoimaloita.

Energiateollisuuden mukaan tuulivoima on on Suomen toiseksi suurin sähköntuotantomuoto. Suurin sähköntuottaja on ydinvoima. Tuulivoimalla tuotetaan neljännes kaikesta sähköstä, joka käytetään Suomessa.

Suomessa oli vuoden 2022 lopussa käytössä melkein 1 400 tuulivoimalaa. Vuonna 2022 rakennettiin 437 uutta tuulivoimalaa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)