Nyt Kakolassa ei ole enää vankilaa, vaan vankilan rakennukset on muutettu tavallisten ihmisten asunnoiksi. Kakolan alueesta on tehty hieno asuinpaikka.
Kakolaan pääsee autolla, kävellen tai erikoisella hissillä. Hissin nimi on Funikulaari. Funikulaari on rinnehissi, joka kulkee kiskoja pitkin alhaalta ylös Kakolanmäelle. Funikulaari on kuin lasiseinäinen laatikko. Sieltä voi katsoa hyvin maisemia. Matkustaminen hissillä on esteetöntä ja ilmaista.

Ylhäällä Kakolanmäellä on paljon asuntoja, mutta siellä on myös muita asioita. Kakolanmäellä voi käydä ravintolassa ja yöpyä hotellissa. Kakolan hotellissa voi nukkua tavallisessa huoneessa tai erikoisessa huoneessa. Erikoinen huone näyttää vangin huoneelta eli selliltä. Huone on hyvin pieni, ja siellä on rautainen kerrossänky.

Mäellä on kahvila ja panimo
Kakolanmäellä on kahvila, leipomo ja myymälä, jossa myydään sisustustavaroita. Mäellä on myös panimo ja kahvipaahtimo. Panimossa tehdään olutta ja kahvipaahtimossa paahdetaan kahvipapuja erikoiskahviksi.
Kakolassa voi pitää hauskaa kavereiden kanssa ja pelata pakopeliä. Pakopelissä ryhmä ihmisiä ratkaisee tehtäviä ja yrittää päästä huoneesta ulos tunnin sisällä. Kakolan pakopelissä on vankilan tunnelmaa. Peli on vanhan vankimielisairaalan aidossa sellissä eli vankien asuinhuoneessa.
Ensimmäiset vangit tulivat Kakolaan vuonna 1862. Kakolan historiasta voi nähdä kuvia ja esineitä Kakolanmäen museossa. Se on tehty vankilanjohtajan vanhaan hevostalliin. Museo on avoinna kesällä.
Osa asioista on Kakolanmäellä vielä kesken. Tällä hetkellä mäelle rakennetaan kylpylää. Tavoitteena on, että kaikki olisi valmista vuonna 2022.
Lähteet Turun Tienoo, kakola.fi
