Tukea kolmannelle sukupuolelle

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 07.11.2018

Useat eduskuntapuolueet kannattavat kolmannen sukupuolen laillistamista. Kolmas sukupuoli tarkoittaa henkilöä, joka ei ole nainen eikä mies. Hän kuuluu sukupuolivähemmistöihin.

Lain mukaan Suomessa voi olla nykyisin ainoastaan nainen tai mies.

SDP, vihreät, vasemmistoliitto ja Rkp kannattavat kolmannen sukupuolen laillistamista.

Valtiovarainministeriön työryhmä aikoo esittää mallia, jonka mukaan henkilötunnuksesta ei käy ilmi ihmisen sukupuoli. Työryhmä valmistelee henkilötunnuksen uudistamista. Esitys ei riitä kolmannen sukupuolen laillistamiseen. Se vaatii väestötietojärjestelmää koskevan lain muuttamista.

Jos laki muutetaan, ihminen voi jatkossa olla virallisesti mies, nainen tai muunsukupuolinen. Kolmas sukupuoli on virallisesti käytössä esimerkiksi Intiassa ja Saksassa.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste