Tuhannet joutuivat tietomurron uhreiksi

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.10.2020

Tuhannet suomalaiset ovat joutuneet tietomurron uhreiksi. Tietomurron tekijä on saanut käsiinsä Vastaamo-yrityksen asiakkaiden henkilökohtaisia tietoja.

Vastaamo on yritys, joka tarjoaa asiakkailleen terapiapalveluja. Kymmenet tuhannet ihmiset ovat olleet Vastaamon terapeuttien asiakkaina.

Tietomurron tekijä sai haltuunsa tuhansien Vastaamon asiakkaiden tietoja. Tiedot koskevat hyvin henkilökohtaisia asioita, joita on käsitelty terapioissa. Siksi tietomurto on järkyttänyt monia ihmisiä.

Vastaamo-yritys ilmoitti tietomurrosta ja kiristyksestä viime viikolla. Tietomurto tarkoittaa, että joku on murtautunut Vastaamon tietokoneisiin internetin kautta.

Nyt tietomurron tekijä kiristää Vastaamon asiakkaita. Tekijä vaatii asiakkailta rahaa. Muuten hän julkaisee asiakkaiden tietoja internetissä.

Tietomurron tekijää ei ole vielä saatu kiinni. Poliisi tutkii rikosta. Monet internetin tietoturvan asiantuntijat auttavat poliisia.

Lähde: STT

Kuuntele juttu

9 kommenttia artikkeliin ”Tuhannet joutuivat tietomurron uhreiksi”

  1. oil kiva tieto sitä miten tietomurron uhreiksi murtautunut Vastaamon tietokoneisiin niin se ilmoita että ollan varovaiset

    Vastaa
  2. Tiedot koskevat hyvin henkilökohtaisia asioita, joita on käsitelty terapioissa. Siksi tietomurto on järkyttänyt monia ihmisiä.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste