Tapio Luoma on uusi arkkipiispa

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 06.03.2018

Evankelis-luterilaisen kirkon uusi arkkipiispa on Tapio Luoma. Luoma aloittaa arkkipiispana 1. kesäkuuta. Nykyinen arkkipiispa Kari Mäkinen jää silloin eläkkeelle.

Luterilainen kirkko valitsi Tapio Luoman uudeksi arkkipiispaksi 1. maaliskuuta. Tällä hetkellä Luoma on Espoon piispa. Hän on 55-vuotias ja koulutukseltaan teologian tohtori.

Arkkipiispa on luterilaisen kirkon johtava piispa. Arkkipiispan toimipaikka on Turussa. Luterilaisella kirkolla on yhteensä yhdeksän piispaa.

Evankelis-luterilainen kirkko on jäsenmäärältään Suomen suurin uskonnollinen yhteisö. Luterilaisessa kirkossa on noin neljä miljoonaa jäsentä. Noin 70 prosenttia suomalaisista tunnustaa siis luterilaisen opin mukaista protestanttista kristinuskoa. Evankelis-luterilaisen kirkon jäsenmäärä on laskussa.

Kuuntele juttu

3 kommenttia artikkeliin ”Tapio Luoma on uusi arkkipiispa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste