Aiemmin talvirenkaita täytyi käyttää talvella säästä riippumatta. Lakia muutettiin vuonna 2020.
Uuden lain mukaan talvirenkaita täytyy käyttää, jos tie on jäässä ja on talvinen sää. Lakiuudistuksen tavoitteena oli myös vähentää nastarenkaiden käyttöä. Nastarenkaiden tarpeeton käyttö kuluttaa tien pintaa. Sillä on merkittäviä taloudellisia vaikutuksia Suomen maanteiden hoidossa.
Talvirenkaita on olemassa myös ilman nastoja. Näitä renkaita kutsutaan kitkarenkaiksi. Kitkarenkaat pitävät parhaiten lumella. Nastarenkaat ovat turvallisemmat jäällä. Kitkarenkaiden käytölle ei ole rajoitusta.