Talvella voi olla sähkökatkoja

Teksti: Maria Österlund, lähteet Yle, HS, HBL
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.11.2022

Suomi ja koko Eurooppa voivat kärsiä energiapulasta talvella. Se voi johtaa sähkökatkoihin. Myös tomaateista voi tulla pulaa.

Moni asia muuttui, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Yksi suuri muutos oli se, että Eurooppa ei osta enää paljoa energiaa Venäjältä. Kaasua ostetaan Venäjältä nyt paljon vähemmän. Se on johtanut siihen, että kaasua ja muuta energiaa täytyy ostaa muualta.

Kaasun, öljyn ja sähkön hinta on noussut paljon. Ihmiset ovat huolissaan siitä, miten heillä on varaa lämmittää koteja ja muita rakennuksia talvella. Monilla kasvihuoneviljelijöillä ei myöskään ole varaa lämmittää kasvihuoneitaan talvella.

Se voi johtaa siihen, että suomalaisista tomaateista tulee pulaa.

Jos talvesta tulee hyvin kylmä ja sähköä tarvitaan paljon, sähkö ei välttämättä riitä. Silloin voi tulla sähkökatkoksia.

Kunnat säästävät sähköä

Kaikkien on nyt hyvä säästää sähköä, jotta se riittää kaikkeen tarpeelliseen. Kannattaa laskea oman kodin lämpötilaa ja yrittää käyttää vähemmän lämmintä vettä. On myös tärkeää miettiä, milloin käytämme energiaa.

Eniten sähköä käytetään aamulla ja iltapäivällä. Voi siis olla järkevää laittaa pesukone päälle illalla.

Monissa kunnissa suljetaan osa uimahallien saunoista. Yksi tapa säästää sähköä on sulkea osa ulkovaloista. Niihin voi myös vaihtaa led-lamput, jotka käyttävät vähemmän sähköä.

Kunnat voivat säästää sähköä myös laskemalla lämpötilaa rakennuksissa. Päiväkodeissa ja vanhainkodeissa on kuitenkin yhtä lämmintä kuin ennenkin.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)