Syysloma alkoi kesäsäässä

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.10.2018

Kruunupyyssä oli sunnuntaina 20,9 lämpöastetta. Suomessa ei ole koskaan aikaisemmin mitattu näin korkeaa lämpötilaa lokakuussa.

Tällä viikolla monissa kouluissa alkoi syysloma. Sää oli tavallista lämpimämpi eri puolilla maata. Monien loma alkoi siis kesäisessä säässä.

Lokakuun lämpöennätys 20,9 astetta mitattiin sunnuntaina Kruunupyyssä. Se sijaitsee Pohjanmaan rannikolla Kokkolan lähellä. Muuallakin Pohjanmaalla oli sunnuntaina kesäisen lämmintä. Siikajoella oli 20,8 astetta, Ylivieskassa ja Seinäjoella 20,6 astetta. Muuallakin maassa lämpötila nousi lähelle 20 astetta.

Kesäinen sää lokakuussa liittyy ilmastonmuutokseen. Tutkijat ennustavat, että Suomessa on yhä useammin lämpimiä kesiä. Myös syksyt lämpenevät. Talvella Etelä-Suomessa sataa lunta yhä harvemmin. Välillä on myös viileitä kesiä ja myrskyisiä syksyjä, kuten ennenkin.

Ilmastotutkijat julkaisivat viime viikolla raportin siitä, miten ilmastonmuutos etenee. Ilmasto on tähän mennessä lämmennyt noin yhdellä asteella ihmisen toiminnan seurauksena. Valtiot ja tutkijat pyrkivät siihen, että ilmasto ei lämpene yli 1,5 astetta. Ilmastontutkijat sanovat nyt, että ilmasto voi lämmetä kolme asteella, jos lämpenemistä ei hillitä. Valtioiden, yritysten ja ihmisten pitää siis tehdä enemmän.

Ilmastonmuutos aiheuttaa monia vahinkoja. Jäätiköt sulavat ja pienenevät. Merenpinta nousee. Monet eläimet, kuten korallit, vähenevät tai kuolevat.

Lue lisää ilmastonmuutoksesta Selkosanomien numerosta 16, joka ilmestyy 24. lokakuuta.

Lähde STT

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste