Syyhy leviää Suomessa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, HS
Kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen
Uutinen julkaistu: 08.03.2024

Syyhytapausten määrä kasvaa. Syyhy leviää erityisesti päiväkodeissa ja hoitolaitoksissa. Syyhy tarttuu paikoissa, joissa ihmiset ovat lähekkäin. Asiantuntijat muistuttavat, että syyhy ei ole vaarallinen.

Syyhy on ihotauti, joka aiheuttaa voimakasta ja epämiellyttävää kutinaa. Syyhyn aiheuttaa syyhypunkki.

Syyhy on levinnyt Suomessa voimakkaasti viime viikkoina. Erityisen paljon syyhytapauksia on löydetty päiväkodeista. Lapsi voi saada tartunnan, kun lapset ovat koko päivän yhdessä. Syyhy e kuitenkaan tartu lyhyen kosketuksen aikana. Ihminen ei voi saada syyhytartuntaa, jos hän kättelee toista ihmistä.

Syyhy on kiusallinen tauti, mutta se ei ole vaarallinen. Syy kuivattaa ihoa, jonka seurauksena iho kutisee voimakkaasti. Terveydenhoidon asiantuntijat eivät tiedä, miksi syyhy leviää nyt voimakkaasti.

Jos epäilet, että sinulla on syyhy, kannattaa mennä lääkäriin. Lääkäri määrä lääkkeen, jonka saa apteekista reseptillä. Jos perheessä on syyhytartunta, kaikkien perheenjäsenten pitää käydä lääkärissä. Kaikki lakanat, vaatteet ja pyyhkeet pitää vaihtaa ja  pestä. Asunto täytyy siivota.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)