Syyhy on ihotauti, joka aiheuttaa voimakasta ja epämiellyttävää kutinaa. Syyhyn aiheuttaa syyhypunkki.
Syyhy on levinnyt Suomessa voimakkaasti viime viikkoina. Erityisen paljon syyhytapauksia on löydetty päiväkodeista. Lapsi voi saada tartunnan, kun lapset ovat koko päivän yhdessä. Syyhy e kuitenkaan tartu lyhyen kosketuksen aikana. Ihminen ei voi saada syyhytartuntaa, jos hän kättelee toista ihmistä.
Syyhy on kiusallinen tauti, mutta se ei ole vaarallinen. Syy kuivattaa ihoa, jonka seurauksena iho kutisee voimakkaasti. Terveydenhoidon asiantuntijat eivät tiedä, miksi syyhy leviää nyt voimakkaasti.
Jos epäilet, että sinulla on syyhy, kannattaa mennä lääkäriin. Lääkäri määrä lääkkeen, jonka saa apteekista reseptillä. Jos perheessä on syyhytartunta, kaikkien perheenjäsenten pitää käydä lääkärissä. Kaikki lakanat, vaatteet ja pyyhkeet pitää vaihtaa ja pestä. Asunto täytyy siivota.
