Luonnonvarakeskus Luke on selvittänyt, kuinka paljon suomalaiset syövät erilaisia elintarvikkeita keskimäärin vuodessa. Keskimääräiset luvut eli keskiarvot eivät kuitenkaan kerro mitään siitä, mitä yksittäinen suomalainen syö. Keskiarvojen avulla näkee, mihin suuntaan syömisen kehitys on menossa.
– Lihan kulutus vähenee. Jo monien vuosien ajan suomalaiset ovat syöneet yhä vähemmän sianlihaa ja enemmän siipikarjan lihaa, kuten kanaa. Nyt ensimmäistä kertaa myös naudanlihaa syödään selvästi vähemmän kuin aiemmin. Syynä voi olla keskustelu siitä, että liha on pahaksi ilmastolle, sanoo Luken asiantuntija Erja Mikkola.
Luken mukaan suomalaiset söivät noin 19 kiloa naudanlihaa henkeä kohti vuonna 2019. Naudanlihaa syötiin puoli kiloa vähemmän kuin vuonna 2018. Silti suomalaiset syövät keskimäärin 80 kiloa erilaisia lihoja vuodessa henkeä kohti.
Luken mukaan suomalaiset söivät keskimäärin 66 kiloa hedelmiä ja 66 kiloa kasviksia vuonna 2019.
– Suomalaiset syövät kasviksia hieman enemmän kuin aiemmin. On kuitenkin vaikeaa tietää, kuinka paljon ihmiset oikeasti syövät. Luken selvitys kertoo siitä, kuinka paljon ruokaa tuotetaan ja myydään. Mukana ovat myös sellaiset hedelmät ja kasvikset, jotka ehtivät pilaantua ennen syömistä. Ne ihmiset heittävät pois, Erja Mikkola selittää.
Suomalaiset syövät ja juovat edelleen melko paljon maitotuotteita, vuodessa 102 litraa maitoa, 148 kiloa piimää, jugurttia, viiliä ja kermaa sekä 25 kiloa juustoa henkeä kohti. Maitoa juodaan vähemmän kuin aiemmin. Sen sijaan rahkaa suomalaiset syövät enemmän kuin aiemmin.
Vuonna 2019 suomalaiset söivät melkein 15 kiloa kalaa henkeä kohti. Se on yhtä paljon kuin vuonna 2018. Myös kananmunia syötiin yhtä paljon kuin aiemmin, keskimäärin 12 kiloa.
Yhä enemmän kauraa
Suomalaiset söivät keskimäärin 81 kiloa viljaa vuonna 2019. Se on noin kaksi kiloa enemmän kuin vuonna 2018. Suomalaisia viljalajeja ovat vehnä, ruis, ohra ja kaura. Ulkomaisia viljalajeja ovat esimerkiksi riisi ja maissi.
– Kauraa syödään jopa kaksi kiloa enemmän kuin aiemmin. Nyt suomalaiset syövät 9,5 kiloa kauraa ja kauratuotteita vuodessa henkeä kohti. Oli pieni yllätys, että kasvu on näin suurta, Erja Mikkola sanoo.
Riisin syönti kasvoi melkein puoli kiloa. Vehnän syönti väheni hieman. Muita viljalajeja suomalaiset söivät suunnilleen yhtä paljon kuin vuonna 2018.
