Suuria lakkoja helmikuun alussa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, HS, STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 26.01.2024

Suomessa on paljon lakkoja helmikuun alussa. Ammattiliitot järjestävät lakkoja, koska ne vastustavat hallituksen esityksiä.

Hallitus haluaa uudistaa työelämää. Ammattiliittojen mukaan hallitus haluaa heikentää työntekijöiden asemaa.

Työntekijöiden ammattiliitot eli ammattiyhdistykset järjestävät suuria lakkoja torstaina 1. helmikuuta ja perjantaina 2. helmikuuta. Lakkoihin osallistuu lähes 100 000 työntekijää. Lakkoja on monissa kaupoissa, satamissa ja tehtaissa. Lentoliikenne ja pysähtyy, eivätkä linja-autot eli bussit kulje.

Lakko pysäyttää kaiken raideliikenteen Suomessa perjantaina 2. helmikuuta. Junat, metrot, raitiovaunut ja pääkaupunkiseudun paikallisjunat eivät kulje. Raitiovaunut eivät kulje Helsingissä ja Tampereella.

Lakossa ovat mukana Julkisten ja hyvinvointialojen liitto eli JHL, Palvelualojen ammattiliitto eli Pam, Ilmailualan unioni eli IAU, Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto eli AKT ja Suomen liikennelentäjät eli SLL.

Myös päiväkodit ovat lakossa Helsingin seudulla. Päiväkodit ovat kiinni keskiviikkona 31. tammikuuta ja torstaina 1. helmikuuta. Lakon avulla myös päiväkodit vastustavat hallituksen politiikkaa.

Poliittisia lakkoja

Ammattiliittojen lakot ovat poliittisia. Se tarkoittaa sitä, että ammattiliitot vastustavat hallituksen politiikkaa. Poliittiset lakot ovat Suomessa laillisia.

Ammattiliitot ovat sitä mieltä, että hallitus haluaa heikentää työntekijöiden asemaa. Hallituksella on paljon suunnitelmia, joilla se aikoo uudistaa työelämä Suomessa. Hallituksen mielestä työelämän säännöt Suomessa ovat liian tiukat.

Hallitus haluaa esimerkiksi, että työntekijän irtisanominen olisi Suomessa helpompaa tulevaisuudessa. Hallitus haluaa myös vaikuttaa siihen, millaisia palkankorotuksia Suomessa tehdään. Hallitus aikoo lisäksi heikentää työttömyysturvaa.

Hallituksen mukaan uudistukset ovat tarpeellisia. Hallituksen mukaan Suomessa on liian paljon ihmisiä, jotka ovat työttömiä. Suomi myös velkaantuu erittäin kovaa vauhtia.

Suurin osa suomalaista yrityksistä on sitä mieltä, että hallituksen toimet ovat hyviä.

Juttua muokattu 26.1.2024. Juttuun on lisätty junat, metrot, raitovaunut ja paikallisliikenteen junat.

 

Yksi kommentti artikkeliin ”Suuria lakkoja helmikuun alussa”

  1. Tämä lakko on paha kun minä en voi mennä kauppa ! Toivottavasti uusi hallitus muuttaa nämä päätöksiä .

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)