Susia metsästetään salaa

Teksti: BH
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 22.05.2012

Suomessa on 150 sutta.

Susia tapetaan Suomessa ilmeisesti paljon salaa. Salametsästys on vakava rikos. Salametsästykseen syyllistyvät ihmiset tappavat susien ohella ahmoja, karhuja, ilveksiä usein erityisen julmilla tavoilla. He väsyttävät saaliinsa moottorikelkalla ja ajavat toisinaan suden yli. Suomessa on korkeintaan 150 sutta. Niistä yli puolet asuu maan itäosassa, lähellä Venäjän rajaa. Länsi-Suomessa elää noin 40 sutta. Pohjoisessa ja etenkin Lapissa on jäljellä tuskin yhtään sutta. Susi lasketaan maassamme erittäin uhanalaiseksi lajiksi.

Tänä vuonna jo 18 sutta on kuitenkin ammuttu poronhoitoalueella. Siellä suden metsästys on osin sallittu. Poronhoitoalueelle eksynyt susi aiheuttaa suurta vahinkoa tappamalla poroja.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste