Suomi valitsee edustajansa EU-parlamenttiin

Teksti: Selkosanomat, lähde Euroopan parlamentti, oikeusministeriö
Kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen
Uutinen julkaistu: 13.05.2024

Europarlamenttivaalit järjestetään kesäkuussa. Vaalit järjestetään joka viides vuosi. Suomesta valitaan europarlamenttiin 15 edustajaa eli meppiä.

Europarlamenttivaalit eli EU-vaalit lähestyvät. Ne järjestetään Suomessa 9. kesäkuuta.

Ennakkoäänestys alkaa 29. toukokuuta ja päättyy 4. kesäkuuta. Vaaleissa suomalaiset valitsevat 15 jäsentä Euroopan parlamenttiin eli EU-parlamenttiin. Suomesta valitaan yksi jäsen enemmän kuin aiemmin, koska kaikkien jäsenten määrä nousee 705:stä 720:een.

EU-vaalit eroavat muista vaaleista siten, että vaalipiirejä on vain yksi koko Suomessa. Voit siis äänestää ketä tahansa Suomen ehdokasta.

Europarlamenttivaaleissa on ehdolla Suomesta 233 henkilöä 14 eri puolueesta. Europarlamenttiin valitaan Suomesta 15 henkilöä. Kaikkiaan europarlamenttiin valitaan 720 eurokansanedustajaa eli meppiä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)