Suomi täytti 100 vuotta

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 07.12.2017

Itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta koko Suomi juhli 100-vuotiasta itsenäisyyttä.

Suomen liput nousivat salkoihin jo tiistaina 5. joulukuuta.

Itsenäisyyspäivänä armeija järjesti paraatin Kuopiossa. Helsingissä oli monikulttuurinen itsenäisyysjuhla.

Kaikkialla Suomessa järjestettiin kansanjuhlia ja tanssiaisia. Sankari haudoilla oli kunniavartioita.

Suomalaiset kokoontuivat illalla televisioiden ääreen. He seurasivat presidentin juhlavastaanottoa eli Linnan juhlia. Juhla huipentui suureen ilotulitukseen Helsingissä.

Suomen syntymäpäiviä vietettiin myös kymmenissä paikoissa eri puolilla maailmaa. Esimerkiksi Colosseum Italiassa ja Niagaran putoukset Yhdysvalloissa valaistiin Suomen lipun väreillä.

Lähde suomifinland100.fi

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste