Suomessa on tuhansia avoimia työpaikkoja, joihin ei löydy työntekijöitä. Eniten töitä on tarjolla sosiaalialan ja terveydenhuollon ammateissa. Marraskuun alussa oli avoinna yli 5 000 lähihoitajan paikkaa. 2 600 sosiaalityöntekijälle on töitä tarjolla. Kunnat etsivät yli 2 000 lastentarhanopettajaa tai erityisopettajaa töihinsä. 7 000 lääkäriä saa töitä heti.
Myös rakennuksilla on pulaa työntekijöistä. Yli 7 000 hitsaajaa saa paikan. Kovin pula on kuitenkin siivoojista. 9 000 siivoojan paikkaa on auki.
Työpaikka sosiaalialalla ja terveydenhuollossa ei kiinnosta, koska siellä maksetaan niin huonoa palkkaa. Paitsi että lääkärit saavat todella hyvää palkkaa. Luultavasti työolot ovat niin huonot, että työntekijät eivät viihdy alalla.
Teollisuus kaipaa osaajia ulkomailta
Suomen ja maailman taloudet kasvavat nyt vauhdilla, kun korona alkaa hellittää. Siksi muillakin aloilla on pulaa työntekijöistä. Suomen teollisuus tarvitsee yli 10 000 uutta työntekijää joka vuosi. Teollisuus tarjoaa paljon töitä työntekijöille, jotka ymmärtävät tietokoneita ja muita koneita sekä sähkölaitteita.
Teollisuus vaatii, että Suomeen muuttaa työntekijöitä muista maista. Muuten teollisuus muuttaa pois Suomesta tai Suomen vienti kutistuu.
– Tarvitsemme työperäistä maahanmuuttoa, ja tarvitsemme sitä nopeasti, tiivisti Teknologiateollisuus ry:n varatoimitusjohtaja Minna Helle.
Suurin osa teollisuuden yrityksistä suunnittelee, että he palkkaavat työntekijöitä ulkomailta.
Teollisuus tarvitsee työntekijöitä, joilla on korkea koulutus.
Teollisuus vaatii, että ulkomaiset työntekijät saavat työluvat nopeammin kuin nykyään. Se helpottaisi työntekijöiden palkkaamista.
Suurin syy Suomen työvoimapulalle on se, että suomalaiset vanhenevat. Yhä useampi jää eläkkeelle kaikilta työpaikoilta. Suomalaisia syntyy yhä vähemmän. Siksi työntekijöitä ei riitä täyttämään työpaikkoja, joita vapautuu vanhoilta työntekijöiltä.