Suomi sulkee rajanylityspaikkoja

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet HS, Yle
Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen
Uutinen julkaistu: 16.11.2023

Hallitus aikoo sulkea torstaina Suomen rajanylityspaikkoja. Hallitus haluaa, että Suomen turvallisuus säilyy.

Hallitus aikoo sulkea osan tai jopa kaikki Suomen itärajan rajanylityspaikat. Helsingin Sanomien mukaan rajanylityspaikat suljetaan jo tänään torstaina.

Suomen ja Venäjän rajalle tulee paljon ihmisiä, joiden paperit eivät ole kunnossa. Ihmisiä saapuu jatkuvasti enemmän. Kaakkois-Suomen rajanylityspaikkojen kautta on saapunut Suomeen viime päivinä kymmeniä ihmisiä. Heillä ei ole viisumia Suomeen. Monet turvapaikanhakijat saapuvat Venäjältä Suomeen pyörillä.

Rajavartiolaitos tutki Venäjältä saapunutta pakettiautoa Nuijamaan raja-asemalla torstaiaamuna.

Suomen viranomaiset seuraavat itärajan tilannetta tarkasti. Rajan on ylittänyt tänä syksynä yli 100 ihmistä, joilla ei ole tarvittavia papereita. Heiltä puuttuu esimerkiksi viisumi Suomeen. Tulijat hakevat Suomesta turvapaikkaa. Joukossa on esimerkiksi Irakin, Syyrian, Jemenin, Somalian ja Turkin kansalaisia.

Venäjän viranomaiset eivät ole aiemmin päästäneet Suomen rajalle ketään ilman tarvittavia papereita. Venäjän toiminta on nyt muuttunut. Asiantuntijoiden mukaan syynä on ehkä se, että Suomi on nyt puolustusliitto Naton jäsen. Suomen itäraja on Naton ja Euroopan unionin eli EU:n raja.

Venäjä pitää Natoa vihollisena. Venäjä voi toimia tällä tavalla, koska se haluaa kiusata Suomea. Kyseessä on niin sanottu hybridivaikuttaminen. Hybridivaikuttaminen tarkoittaa sitä, että esimerkiksi ulkomainen valtio yrittää vaikuttaa toisen valtion sisäisiin asioihin eri keinoilla. Vaikuttaminen yritetään toteuttaa salaa ja huomaamatta.

Sisäministeri Mari Rantanen sanoi tiistaina, että Suomi suunnittelee toimia, joilla parannetaan rajan tilannetta. Suomi aikoo sulkea rajanylityspaikkoja. Pääministeri Petteri Orpon mukaan Suomen itärajasta huolehditaan hyvin. Orpo sanoo, että Suomen hallitus voi tehdä myös nopeita päätöksiä.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö arveli keskiviikkona, että Suomen ja Yhdysvaltojen puolustussopimus voi olla syynä siihen, että turvapaikanhakijoita tulee Venäjän kautta Suomeen. Venäjä on ehkä loukkaantunut Suomelle ja haluaa osoittaa, että se ei ole tyytyväinen Suomen toimintaan. Niinistö uskoo, että Suomen itärajalla voi olla vaikeita tilanteita myös tulevaisuudessa. Presidentti Niinistö kommentoi itärajan tilannetta keskiviikkona Saksasta, jossa hän oli vierailulla.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)