Suomi sulkee neljä rajanylityspaikkaa

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen
Uutinen julkaistu: 17.11.2023

Suomi sulkee neljä rajanylityspaikkaa itärajalla. Hallitus päätti eilen, Imatran, Niiralan, Nuijamaan ja Vaalimaan raja-asemat suljetaan

Suomi sulkee Imatran, Niiralan, Nuijamaan ja Vaalimaan raja-asemat perjantain ja lauantaina välisenä yönä 17. marraskuuta. Raja-asemat ovat kiinni ainakin 18. helmikuuta saakka. Raja-asemien kautta ei kulje mitään liikennettä.

Itärajan raja-asemista ovat auki Vartiuksen, Sallan, Kuusamon ja Raja-Joosepin rajanylityspaikat.

Pääministeri Petteri Orpon mukaan Suomi haluaa varmistaa, että turvallisuus säilyy hyvänä. Raja-asemat suljetaan siksi.

Kaakkois-Suomen raja-asemille on tullut tänä syksynä paljon ihmisiä, joilla ei ole tarvittavia papereita. Turvapaikanhakijat ovat saapuneet Suomeen Venäjän kautta. Useimmat turvapaikanhakijat ovat kotoisin Lähi-idästä ja Somaliasta. Heillä ei ole papereita.

Suomen viranomaiset epäilevät, että Venäjä on ohjannut turvapaikanhakijoita tahallisesti Suomeen. Venäjän tarkoitus voi olla Suomen yhteiskunnan ja vakauden horjuttaminen.

Presidentti Sauli Niinistön mukaan Venäjä toimii näin ehkä siksi, että se vastustaa Suomen Nato-jäsenyyttä ja puolustussopimusta Yhdysvaltojen kanssa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)