Suomi sulkee koko itärajan

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen
Uutinen julkaistu: 29.11.2023

Suomen hallitus sulkee koko itärajan. Itäraja menee kiinni 30. marraskuuta. Itäraja pysyy kiinni ainakin 13. joulukuuta asti.

Pääministeri Petteri Orpo kertoi hallituksen tiedotustilaisuudessa tiistaina, että koko Suomen itäraja menee kiinni. Viimeinen avoin raja-asema Raja-Jooseppi menee kiinni torstain ja perjantain välisenä yönä. Itäraja pysyy kiinni ainakin 13.12. asti. Tavaraliikenne kulkee Suomen ja Venäjän välillä Vainikkalan raja-aseman kautta.

Suomesta voi hakea turvapaikkaa ainoastaan lentoasemilla ja satamissa.

Pääministeri Petteri Orpon mukaan Suomi sulkee itärajan, koska Venäjä kuljettaa turvapaikanhakijoita Suomen rajalle. Venäjältä on tullut Suomeen yli 900 turvapaikanhakijaa elokuun jälkeen. Petteri Orpo sanoo, että Suomen tavoitteena on saada tilanne rauhoittumaan.

– On Suomen ja Venäjän etu, että tällainen toiminta loppuu. Tässä on kyse Venäjän toiminnasta, jolla yritetään vaikuttaa suomalaiseen yhteiskuntaan ja vakauteen. Emme hyväksy tällaista toimintaa.

– Kunnioitan Suomen Rajavartiolaitosta, Tullia ja poliisia, jotka tekevät hyvää työtä. Luotan näiden viranomaisten kykyyn arvioida tilanne, Petteri Orpo sanoi.

Sisäministeri Mari Rantanen sanoo, että hallitus seuraa tarkasti tapahtumia yhdessä rajaviranomaisten kanssa.

Mari Rantasen mukaan hallitus haluaa viestiä, että itärajalle ei kannata tulla, koska kaikki raja-asemat ovat kiinni.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)