Suomi sai uuden presidentin

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen
Uutinen julkaistu: 04.03.2024

Alexander Stubb aloitti presidentin tehtävässä viime perjantaina. Presidentti Stubb sanoi, että hän on kiitollinen ja nöyrä. Alexander Stubb on Suomen 13. presidentti.

Alexander Stubb otti presidentin tehtävän vastaan Eduskunnassa. Hän lupasi noudattaa Suomen lakia ja hoitaa tehtävää niin, että se edistää Suomen ja Suomen kansan etua. Stubb sanoi, että hän ottaa tehtävän vastaan nöyränä ja kiitollisena.

Presidentti Stubb sanoi puheessaan, että Suomen täytyy toimia rauhan puolesta. Stubb korosti, että hän ei pelkää tehdä vaikeita ratkaisuja, jos se on Suomen ja suomalaisten etu. Stubb korosti, että yhteistyö on tärkeää. Suomi on nyt puolustusliitto Naton jäsen. Suomi on myös Euroopan unionin eli EU:n jäsen. Suomella on myös sopimus Yhdysvaltojen kanssa, joka koskee puolustusta.

Presidentti Sauli Niinistön presidenttikausi loppui perjantaina. Niinistö oli tasavallan presidentti 12 vuotta. Niinistö hyvästeli suomalaiset ja kiitti tuesta, jota hän on saanut. Niinistö sanoi, että on on kiitollinen siitä, että suomalaiset ovat luottaneet häneen. Niinistö muistutti, että Suomessa asiat ovat hyvin.

Presidenttiparit vilkuttivat Presidentinlinnan parvekkeella. Kuvassa ovat Suzanne Innes-Stubb (vasemmalla), presidentti Alexander Stubb, Sauli Niinistö ja Jenni Haukio.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)