Puolustuvoimat uusii kalustoaan ja hankkii Hollannista sata Leopard-panssarivaunua. Uudenaikaiset panssarivaunut ovat käytettyjä. Kaupan hinta on 200 miljoonaa euroa.
Suomi käyttää tällä hetkellä vanhemman mallisia Leopard-tankkeja. Ne ostettiin Saksasta käytettynä 2000-luvun alussa. Toinen vaihtoehto oli uusia vanhat Leopard 2A4-panssari- vaunut. Uusiminen olisi kuitenkin maksanut viisi miljoonaa euroa vaunua kohden.
Uusi Leopard 2A6-vaunu painaa melkein 60 tonnia. Se on 11 metriä pitkä, kolme metriä korkea ja melkein neljä metriä leveä. Panssarivaunun suurin nopeus on 68 kilometriä tunnissa. Vaunut on suojattu tehokkaalla panssaroinnilla ja niiden sisäpuolella on huolellinen sirpalesuojaus. Vaunun pääaseena on 120-millimetrin piippu eli kanuuna.
Monet maat luopuvat panssarivaunuista Monet muut maailman maista luopuvat panssarivaunuista. Hollanti myy vaunut, koska maa ei enää varaudu perinteiseen sotaan vaan keskittyy kriisinhallintaan. Suomen lisäksi vaunuista oli kiinnostunut Indonesia. Hollanti ei halunnut myydä panssareitaan Indonesiaan.
Puolustusministeri Carl Haglund ja sotilaat ovat tyytyväisiä kauppaan. Molempien mielestä puolustukseen tarvitaan edelleen taistelupanssarivaunuja. Käyttöikää panssarivaunuilla voi olla jopa vuoteen 2035 asti.
– Tämä Leopard on maailman paras taistelupanssarivaunu. Ainakin se on yksi parhaista, prikaatinkenraali Petri Hulkko toteaa.
