Suomi lähettää aseita Ukrainaan

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet IS, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 03.03.2022

Suomi antaa Ukrainalle myös aseellista apua. Päätös on historiallinen. Suomi ei ole aiemmin toimittanut aseita maihin, joissa on sota.

Suomi antaa Ukrainalle 2 500 rynnäkkökivääriä, 150 000 patruunaa, 1 500 kertasinkoa ja 70 000 ruokapakkausta. Presidentti Sauli Niinistö ja hallitus päättivät asiasta maanantaina.

Suomi  päätti jo aiemmin lahjoittaa Ukrainalle sotilasvälineitä. Suomi antoi Ukrainalle 2 000 luotiliiviä ja kypärää ja kaksi kenttäsairaalaa. Suomi hyväksyi myös, että vanhat saksalaiset tykit viedään Virosta Ukrainaan. Viro tarvitsi tähän Suomen ja Saksan luvan.

Suomen puolustusministerin Antti Kaikkosen mukaan kuljetukset ovat jo matkalla Ukrainaan.

– Ukrainassa on kova tarve kaikelle mahdolliselle avulle juuri nyt, Kaikkonen sanoo.

Myös monet muut länsimaat antavat Ukrainalle aseapua.

Suomen naapurimaa Ruotsi lähettää aseita Ukrainaan. Edellisen kerran Ruotsi lähetti aseita sotaa käyvään maahan vuonna 1939. Silloin oli talvisota, Neuvostoliitto hyökkäsi Suomeen.

Euroopan unionin ulkoministerit päättivät viime viikonloppuna, että EU vie aseellista apua Ukrainaan. Apu toimitetaan Euroopan rauhanrahaston kautta.  Apua annetaan 450 miljoonaa euroa.

Antti Kaikkonen, puolustusministeri, Ukraina, sota, aseet
Kuvassa on Suomen puolustusministeri Antti Kaikkonen.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste