Suomi kokeilee perustuloa

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 18.01.2017

Suomi aloitti tämän vuoden alussa perustulokokeilun. 2 000 työtöntä ihmistä on mukana kokeilussa.

Kokeilussa on mukana 25–58-vuotiaita. Kahden vuoden ajan heille maksetaan 560 euroa perustuloa joka kuukausi.

Kela arpoi työttömät, jotka ovat mukana kokeilussa. He eivät ole itse hakeneet perustuloa.

Kokeilun idea on, että perustulon lisäksi työttömät eivät saa muita tukia kuten esimerkiksi työttömyyskorvausta. Palkkatulot sen sijaan eivät vaikuta perustuloon. Jos työtön siis työllistyy kokeilun aikana, hän saa edelleen perustuloa joka kuukausi.

Valtio toivoo, että perustulon avulla työttömät voivat ottaa vastaan myös väliaikaisia töitä. Monissa maissa Suomen perustulokokeilu on herättänyt kiinnostusta.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste