Suomesta löytyi jälleen drooni

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet HS, Yle
Kuva: Lehtikuva / Jussi Nukari
Uutinen julkaistu: 13.04.2026

Suomesta löytyi viime viikonloppuna jälleen uusi drooni eli sotilaslennokki. Drooni oli pudonnut metsään Iitissä ja siinä oli räjähteitä.

Suomesta löytyi lauantaina taas drooni eli sotilaslennokki. Drooni oli pudnnut metsään Iitissä. Iitti sijaitsee Lahden ja Kouvolan välissä Kaakkois-Suomessa.

Droonissa oli taistelukärki, jossa oli räjähde. Poliisi ja puolustusvoimat räjäyttivät droonin lauantaina.

Poliisin mukaan drooni oli samanlainen kuin lennokit, jotka löytyivät Kouvolan läheltä kaksi viikkoa sitten. Myös Iittiin pudonnut drooni on ehkä ukrainalainen.

Suomesta on löytynyt parin viikon aikana neljä droonia. Poliisin mukaan Iitin drooni ei aiheuttanut vaaraa asukkaille.

Pääministeri Petteri Orpo sanoi viikonloppuna, että drooneista ei tarvitse huolestua. Pääministerin mukaan Suomen viranomaiset tietävät, kuinka kriisitilanteessa toimitaan. Suomessa pohditaan nyt, pitääkö rajavartiolaitoksen saada lisää rahaa.

Suomi aikoo ottaa käyttöön varoitusjärjestelmän, joka tulee älypuhelimiin. Varoitusjärjestelmä ilmoittaa esimerkiksi drooneista. Se otetaan käyttöön Suomessa vuonna 2027. Ukrainassa järjestelmä otettiin käyttöön sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.

Puolustusvoimien entinen tutkimusjohtaja Jyri Kosola sanoo Helsingin Sanomissa, että Suomesta löytyy ehkä lisää drooneja.

– Sota Ukrainassa jatkuu. On mahdollista, että drooneja harhautuu Suomeen lisää, Kosola sanoo.

Puolustusvoimien entinen tutkimusjohtaja Jyri Kosola sanoo, että hän yllättyy, jos Suomeen ei harhaudu lisää drooneja. Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)