Talvilomaa vietetään Suomessa helmi-maaliskuussa. Koulujen talviloma on Suomessa kolmessa erässä. Talvilomakausi jatkuu maaliskuun puoliväliin.
Hämeessä, Kaakkois-Suomessa ja Länsi-Suomessa talviloma on maaliskuun ensimmäisellä viikolla. Pohjois-Suomessa ja Itä-Suomessa talviloma on maaliskuun toisella viikolla.
Monet matkustavat talvilomalla etelän lämpimiin lomakohteisiin. Osa haluaa lähteä hiihtolomalle Lappiin. Talvilomaa voi kuitenkin viettää myös omassa kotipaikassaan. silloin voi rentoutua ja levätä.
Talvilomaa kutsutaan myös hiihtolomaksi.
