Suomessa järjestetään kahdet vaalit ensi kuussa. Aluevaaleissa ja kuntavaaleissa äänestetään samana päivänä. Vaalipäivä on 13. huhtikuuta.
Aluevaaleissa valitaan aluevaltuusto. Aluevaltuustot päättävät esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluista. Aluevaalit järjestetään hyvinvointialueilla. Suomessa on 21 hyvinvointialuetta.
Helsingin kaupunki ei kuulu mihinkään hyvinvointialueeseen. Helsingissä ei järjestetä aluevaaleja. Helsinki vastaa itse esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluista.
Kuntavaalit järjestetään kaikissa Suomen kunnissa. Suomessa on 308 kuntaa. Isoja kuntia kutsutaan kaupungeiksi. Kuntavaaleissa valitaan kunnanvaltuusto. Kunnanvaltuustot päättävät esimerkiksi kouluista, liikuntapalveluista, kaavoituksesta ja ympäristöpalveluista. Kunnanvaltuustot valitaan neljäksi vuodeksi.
Kuntavaaleissa ja aluevaaleissa saavat äänestää myös monet ulkomaalaiset, jotka ovat asuneet Suomessa tarpeeksi kauan.
Alue- ja kuntavaalien vaalipäivä on 13.4. ja ennakkoäänestys on Suomessa 2.–8.4.
