Suomen viides ydinvoimala on valmis

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 14.03.2019

Säteilyturvakeskus on antanut luvan, että Olkiluodon ydinvoimalan uusi reaktori Olkiluoto 3 eli OL3 voi aloittaa toimintansa. Uuden ydinvoimalan pitäisi alkaa tuottaa sähköä tammikuussa 2020.

Eurajoen OL3-ydinvoimala on Suomen kallein rakennus. Se on itse asiassa maailman toiseksi kallein rakennus. Ainoastaan Abraj al-Bait -hotelli Saudi-Arabian Mekassa on sitä kalliimpi. Kun OL3 on vihdoin valmis, se on maksanut vähintään 8,5 miljardia euroa.

Suomen viidettä ydinvoimalaa alettiin rakentaa vuonna 2005. Ydinvoimalan oli tarkoitus olla valmis vuoteen 2009 mennessä. Rakentamisessa oli kuitenkin monia ongelmia.

Eri yritykset rakensivat eri osia voimalaan. Rakentamisen aikana yritykset tappelivat siitä, kuka teki väärin ja miksi rakentaminen kesti niin kauan. Vuonna 2008 rakennus vaurioitui tulipalossa. Eri yritykset ovat joutuneet maksamaan korvausta miljoonia euroja.

Nyt ydinvoimala on vihdoin valmis. Säteilyturvakeskus on tarkistanut ydinvoimalan. Se sanoo, että ydinvoimala on turvallinen käyttää.

Lue lisää ydinvoimasta Suomessa Selkosanomien numerosta 5/2019.

Yksi kommentti artikkeliin ”Suomen viides ydinvoimala on valmis”

  1. 11 vuotta myöhässä.Myöhästyy vieläkin.
    Silloista hallitusta vietiin kun pässiä narussa.
    Ostakaa halpa ja hjyva voimala.
    Prototyyppi,ydinvoimalan kuvastus.
    Hintaakin varmaan 10 miljardia.
    Piti maksaa vaan noin 4 miljardia.
    Alkaakohan sähköntuotanto 2022,vai 2025.??
    Uraani halkeaa,tuottaa lamppuun valkeaa.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)