Suomen uusi presidentti on Alexander Stubb

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen
Uutinen julkaistu: 12.02.2024

Suomalaiset valitsivat uuden presidentin sunnuntaina. Suomen uusi presidentti on Alexander Stubb.

Suomen uusi presidentti on Alexander Stubb. Hän voitti presidentinvaalien toisen kierroksen. Toisen kierroksen vaalipäivä oli sunnuntaina. Stubb sai äänistä  51,6 prosenttia. Alexander Stubbin vastaehdokas oli Pekka Haavisto. Haavisto sai 48,4 prosenttia äänistä.

Alexander Stubb oli kokoomuksen ehdokas. Pekka Haavisto oli valitsijayhdistyksen ehdokas. Vihreät tukivat Haaviston kampanjaa.

Suomalaiset äänestivät melko innokkaasti vaalien toisella kierroksella. Äänestämässä kävi 71 prosenttia suomalaista, joilla on äänioikeus.

Alexander Stubb aloittaa presidentin työt 1. maaliskuuta.

Ehdokkaat kehuivat toisiaan

Alexander Stubb ja Pekka Haavisto sanoivat sunnuntai-iltana, että presidentinvaalikampanja oli rehellinen ja kunnioittava. Stubb ja Haavisto sanoivat myös, että he arvostavat toisiaan.

– Olen onnellinen ja kiitollinen siitä, että suomalaiset äänestivät minut hoitamaan presidentin tehtävää, Alexander Stubb sanoi sunnuntai-iltana.

Pekka Haavisto sanoi, että Suomi saa hyvän presidentin.

– Alexander Stubb on kokenut henkilö, joka osaa hoitaa presidentin tehtävää, Haavisto sanoi.

Stubbilla on paljon kokemusta ulkopolitiikassa

Alexander Stubb on kokenut poliitikko. Hän on ollut Suomen pääministeri, ulkoministeri ja valtiovarainministeri. Hän on ollut myös meppi eli europarlamentaarikko. Stubb oli kokoomuksen puheenjohtajana 2014–2016. Stubb on erityisen vahva ulkopolitiikassa.

Alexander Stubb on ollut viimeksi Euroopan yliopistoinstituutin School of Transnational Governance -keskuksen johtaja. Stubb on työskennellyt myös professorina Italian Firenzessä.

Stubb on filosofian tohtori. Hän opiskeli Britanniassa London School of Economicsissa. Stubb on opiskellut myös Yhdysvalloissa, Ranskassa ja Belgiassa.

Alexander Stubb on 55-vuotias. Alexander Stubb on naimisissa. Hänen vaimonsa nimi on Suzanne Innes-Stubb. Suzanne Innes-Stubb on kotoisin Englannista. Pariskunnalla on kaks lasta, jotka ovat aikuisia.

Alexander Stubb puhuu monta kieltä. Hän osaa suomen ja ruotsin lisäksi englantia, ranskaa, saksaa ja italiaa.

Alexander Stubb harrastaa liikuntaa ja urheilua monipuolisesti. Hän on osallistunut esimerkiksi triathlon-kilpailuihin. Triathlon on kolmen kestävyyslajin raskas kilpailu. Lajeihin kuuluvat uinti, juoksu ja pyöräily.

Alexander Stubb kävi puhumassa Pekka Haaviston vaalivalvojaisissa sunnuntaina. Stubb toivoi, että suomalaiset olisivat yhdessä Suomen puolella. Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen

 

Yksi kommentti artikkeliin ”Suomen uusi presidentti on Alexander Stubb”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)