Suomen lippu täytti sata vuotta

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 29.05.2018

Suomen lippu täytti maanantaina sata vuotta. Valtakunnallinen pääjuhla Suomen lippu 100 vuotta järjestettiin Haminassa.

Suomesta tuli itsenäinen maa vuonna 1917. Eduskunta päätti Suomen lipusta 28. toukokuuta vuonna 1918. Eduskunnan perustusvaliokunta valitsi Suomen lipuksi sinivalkoisen lipun eli siniristilipun.

Suomen lipun väreistä kiisteltiin ennen valintaa kiivaasti. Ehdolla olivat punakeltainen ja sinivalkoinen lippu. Punakeltainen lippu viittasi Ruotsiin, sinivalkoinen lippu Venäjään. Suomi oli ollut sekä Ruotsin että Venäjän vallassa. Ruotsinkieliset suomalaiset halusivat punakeltaisen lipun, kun taas suomenkieliset halusivat sinivalkoisen lipun.

Suomi sai lopulta valkoisen lipun, jossa on sininen risti. Siniristilipun värien tarinan kerrotaan kuvaavan Suomen valkoisia hankia ja sinistä taivasta.

Maanantai oli yleinen liputuspäivä koko maassa.

Lähde Yle, HS

2 kommenttia artikkeliin ”Suomen lippu täytti sata vuotta”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)