Suomen ja Viron välistä kaasuputkea vaurioitettiin

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet HS, STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / Finnish border guard
Uutinen julkaistu: 11.10.2023

Suomen ja Viron välinen kaasuputki alkoi vuotaa viime sunnuntaina. Viranomaiset kertoivat eilen, että joku on aiheuttanut putken vaurion tahallaan.

Suomen ja Viron välinen kaasuputki Balticconnector on vaurioitunut. Gasgrid Finland ja Viron kaasuyhtiö Elering sulkivat kaasuputken viime sunnuntaina. Kaasuputken vaurioitunut kohta on Suomen alueella. Myös Suomen ja Viron tietoliikennekaapeli on vaurioitunut.

Kaasuputki kulkee Suomen Inkoosta Viron Paldiskiin. Kaasuputken pituus on 77 kilometriä.

Suomen viranomaset järjestivät asiasta tiedotustilaisuuden tiistaina. Viranomaiset kertoivat, että kaasuputkessa on reikä. Joku on tehnyt reiän putkeen tahallaan. Norjalainen tutkimuslaitos Norsar kertoi eilen, että kaasuputken lähellä on sattunut räjähdys. Kaasuputken korjaaminen kestää monta kuukautta.

Pääministeri Petteri Orpo sanoi eilen, että suomalaisten ei tarvitse olla huolissaan. Suomen energia ja kaasu riittävät talveksi.

Presidentti Sauli Niinistö sanoi tiistaina, että kaasuputki ei vaurioitunut vahingossa. Presidentti Niinistö keskusteli asiasta Naton pääsihteerin Jens Stoltenbergin kanssa. Nato lupaa auttaa Suomea ja Viroa asian selvittelyssä.

Ulkopoliittisen instituutin eli UPI:n tutkija Charly Salonius-Pasternak sanoo, että kyse on vakavasta asiasta.

Viranomaiset järjestivät tiistaina tiedotustilaisuuden, jossa kerrottiin kaasuputken vaurioista. Kuvassa ovat ylijohtaja Riku Huttunen (vasemmalla) työ- ja elinkeinoministeriöstä, rikosylitarkastaja Timo Kilpeläinen KRP:stä, pääministeri Petteri Orpo, kontra-amiraali Markku Hassinen Rajavartiolaitoksesta ja amiraali Janne Huusko Pääesikunnasta. Kuva: Lehtikuva / Jussi Nukari

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)