Pohjois-Euroopan maavoimajoukkojen esikunta tulee Mikkeliin, Itä-Suomeen. Mikkelissä on jo nyt Suomen armeijan esikunta.
Suomen toinen esikunta on tarkoitettu Nato-maiden yhteisille FLF-joukoille. Tämä esikunta tulee Lappiin, Rovaniemelle tai Sodankylään. Ruotsi toimii Suomen Nato-esikuntien kehysvaltiona.
Kehysvaltio suunnittelee ja johtaa Naton joukkoja Naton itäisen Euroopan maissa. Ruotsi on Naton yhdeksäs kehysvaltio. Suomi pyysi, että Ruotsi toimii kehysvaltiona. Suomen mukaan Ruotsissa tunnetaan Suomen olot ja maantiede tarpeeksi hyvin.
– Me pyysimme Ruotsia tähän mukaan. Olen iloinen, että Ruotsi ottaa vastuun Naton joukoista Suomessa, Suomen puolustusministeri Antti Häkkänen sanoo.
– Tämä on hyvää jatkoa Ruotsin ja Suomen puolustusyhteistyölle. Yhteistyö on jatkunut jo kymmeniä vuosia, Ruotsin puolustusministeri Pål Jonson sanoo.
Naton esikunnat mahdollistavat sen, että Naton joukot voivat harjoitella Suomessa.
Nato pystyy myös lähettämään joukkoja nopeasti Suomeen, jos tulee kriisitilanne.
Esikunnat vahvistavat Suomen puolustusta. Suomi liittyi puolustusliitto Naton jäseneksi viime vuonna.
Ulkopoliittisen instituutin tutkija Matti Pesun mukaan on merkittävä asia, että Suomi saa kaksi Natin esikuntaa.
– Tämä kertoo siitä, että Suomi on tärkeä ma puolustusliitto Natolle. Suomi sai nämä esikunnat hyvin nopeasti. Monilla muilla mailla kesti jopa kymmeniä vuosia ennen kuin ne saivat esikuntia.
