Lapsia lähetetään sydänleikkauksiin ulkomaille

Teksti: Betty Marschan, lähteet HUS, HS, IL
Kuva: Lehtikuva / Str / Seppo Samuli
Uutinen julkaistu: 11.04.2023

Moni suomalainen lapsi jonottaa sydänleikkaukseen. Uusi lastensairaala haluaa lähettää lapsia ulkomaille, missä heidät voidaan leikata.

Tällä hetkellä 85 lasta on jonossa sydänleikkaukseen. Heistä 35 on odottanut leikkausta yli puoli vuotta.

Helsingin yliopistollinen sairaala eli HUS lähettää nyt kirjeen perheille, joiden lapset jonottavat sydänleikkaukseen. Kirjeessä HUS kysyy perheiltä, haluaisivatko he, että heidän lapsensa leikataan jossain muualla kuin Suomessa. Jonot ovat Suomessa pitkiä ja moni lapsi on odottanut leikkausta kauan. Jonot ovat pitkiä, koska sairaaloissa on liian vähän työntekijöitä.

Uusi lastensairaala on osa HUSia. Uusi lastensairaala on keskustellut muiden pohjoismaisten sairaaloiden kanssa. Ensin lapsipotilaita lähetettäisiin Kööpenhaminaan Tanskaan. Suomalaisia lapsia voitaisiin leikata myös Göteborgissa Ruotsissa.

– On hyvä, että voimme tehdä yhteistyötä Kööpenhaminan ja Göteborgin sairaaloiden kanssa. Se auttaa meitä lyhentämään jonoa sydänleikkaukseen, sanoo Jari Petäjä. Hän on lasten ja nuorten sairauksien toimialajohtaja HUSissa.

On tavallista, että yliopistolliset sairaalat hoitavat ulkomaalaisia potilaita. Myös suomalaiset sairaalat hoitavat potilaita, jotka tulevat muista maista.

Katja Laine on Sydänlapset ja -aikuiset -yhdistyksen toiminnanjohtaja. Laine sanoo, että olisi kuitenkin tärkeää, että suomalaisia potilaita hoidetaan Suomessa.

– Ajattelen itse, että potilaita pitäisi hoitaa Suomessa, jos heillä on synnynnäinen sydänvika. Meidän täytyy varmistaa, että meillä on tarpeeksi hoitohenkilökuntaa. On tärkeää, että meillä on tarpeeksi hoitajia teho-osastoilla, sanoo Laine.

– On hyvä huomata, että jonot ovat kuitenkin lyhentyneet vähän. Viime syksynä 110 lasta jonotti sydänleikkaukseen. Nyt lapsia on jonossa 85 eli jono on lyhentynyt, sanoo Laine.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)