Suomalaiset voivat melko hyvin

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.12.2014

Suomalaisten hyvinvointi on pysynyt hyvällä tasolla kymmenen viime vuoden aikana.

Suuri osa suomalaisista voi jopa paremmin kuin aikaisemmin. Tämä selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) hyvinvointitutkimuksesta.

Vanhukset ovat muita useammin yksinäisiä. Vanhusten yksinäisyys ei ole kuitenkaan juuri kasvanut. Yli puolet yli 85-vuotiaista ei koe koskaan oloaan yksinäiseksi. Suurin osa yli 80-vuotiaista on tyytyväisiä elämäänsä. Vain pieni osa yksinasuvista kokee itsensä yksinäiseksi. Työttömät, köyhät ja iäkkäät kokevat itsensä muita useammin yksinäisiksi.

Parhaiten voivat työssä käyvät ja ne, jotka elävät parisuhteessa. Toiseksi parhaiten voivat ne, jotka ovat juuri jääneet eläkkeelle. Työttömät ja yli 85-vuotiaat voivat vähän huonommin.

Ero rikkaiden ja köyhien tulojen välillä on pysynyt ennallaan. Köyhyys on jopa vähentynyt 10 viime vuoden aikana.

THL:n tutkimukseen osallistui yli neljätuhatta suomalaista. Tutkimus ei tavoita kaikkein huono-osaisimpia, koska vastaamiseen tarvitaan puhelin.

Lähteet THL, STT, HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)