Suomalaiset oppilaat menestyivät Pisa-tutkimuksessa

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 09.04.2014

Suomalaiset koululaiset menestyivät hyvin kansainvälisessä Pisa 2012-tutkimuksessa, jossa mitattiin nuorten ongelmien ratkaisukykyä.

Tutkimuksessa tarkasteltiin 15-vuotiaiden kykyä ratkaista ennalta tuntemattomia arkipäivän ongelmia. Suomalaiset oppilaat olivat Euroopan parhaita ongelmanratkaisijoita. Tytöt menestyivät poikia paremmin. Maahanmuuttajien ja kantaväestön välinen ero oli Suomessa kuitenkin suurempi kuin muissa osallistujamaissa keskimäärin.

Tutkimukseen osallistui 65 maata. Tulosten mukaan suomalaisnuorten sinnikkyys ratkaista ongelmia oli huomattavaa. Lisäksi suomalaiset suhtautuivat avoimin mielin tehtäviin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka nuorista saadaan parempia oppijoita.

Suomi on ollut Pisa-tutkimusten esimerkkimaa. Viime aikoina Suomen sijoitus on kuitenkin pudonnut. Joulukuussa Suomi pääsi vasta 12. sijalle matematiikan osaamisessa.

3 kommenttia artikkeliin ”Suomalaiset oppilaat menestyivät Pisa-tutkimuksessa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)