Suomalaiset mukaan Islannin ilmavalvontaan?

Teksti: lähde Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 06.11.2012

Suomi osallistuu luultavasti parin vuoden kuluttua Islannin valvontaan kolmella hävittäjällä.

Suomi aikoo osallistua Islannin ilmatilan valvontaan yhdessä Norjan, Tanskan ja Ruotsin kanssa. Jos aie toteutuu, Suomi lähettää vuonna 2014 kolme F-18 Hornet -hävittäjälentokonetta tehtävää hoitamaan. Horneteissa on puolustuskäyttöön tarkoitettu aseistus.

Päätös osallistua muiden Pohjoismaiden kanssa Islannin ilmatilan valvontaan on aiheuttanut Suomessa poliittisen kiistan. Erityisesti kiistaa aiheuttaa se, että valvonta toteutetaan yhteistyössä sotilasliitto Naton kanssa. Entinen valtiosihteeri Risto Volanen väitti Ylen A-Studiossa, että Suomi on matkalla kohti Nato-jäsenyyttä. Siitä ei vain puhuta julkisesti.

Ulkoministeri Erkki Tuomioja kiisti väitteet. Tuomioja korostaa, että hallituksen Nato-kanta ei ole muuttunut.

– Meillä on Naton kanssa kumppanuussuhde, ei muuta.

Kuuntele juttu

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste