Sote-uudistusta täytyy muuttaa taas

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 30.06.2017

Hallituksen esitys sote-uudistukseksi on osittain Suomen perustuslain vastainen. Hallituksen täytyy muuttaa esitystä. Näin totesi eduskunnan perustuslakivaliokunta torstaina.

Eduskunnan perustuslakivaliokunta tulkitsee perustuslakia. Se huolehtii, että uudet lait ovat perustuslain mukaisia. Sote-uudistus tarkoittaa sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamista.

Hallituksen sote-esityksessä on ainakin kaksi asiaa, jotka ovat perustuslain vastaisia. Hallitus esitti, että maakuntien täytyy perustaa yhtiöitä eli yrityksiä, jotka järjestävät sosiaali- ja terveyspalvelut.

Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Annika Lapintie sanoi, että hallituksen esitys ei turvaa sote-palveluja kaikille. Siksi se on perustuslain vastainen.

Valiokunta pitää myös sote-uudistuksen aikataulua liian nopeana. Terveydenhuoltoon saattaa tulla suuria ongelmia, jos nopeasta aikataulusta pidetään kiinni. Sote-uudistuksen on tarkoitus käynnistyä vuoden 2019 alussa.

Hallitus miettii nyt, miten sote-uudistus etenee.

Sote-uudistuksen yhteydessä Suomeen perustetaan maakuntia, joissa maakuntavaltuustot päättävät muiden muassa sosiaali- ja terveyspalveluista. Maakuntavaltuustojen valtuutetut valitaan maakuntavaaleissa tammikuussa vuonna 2018.

Maakuntavaalit saattavat siirtyä, jos sote-uudistuksen aikataulu muuttuu.

Lähde Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)